sunnuntai 10. helmikuuta 2013

Taideohjelman themen tekeminen



Näin intohimoisena ruuanlaittajana lähestyn aina jokaista tilausbiisiä yksilönä, johon valitaan parhaat raaka-aineet. Näistä yhdessä sitten muodostuu toimiva kokonaisuus juuri kuten ruuanlaitossa. Näin tein myös Taideohjelman tunnarin kanssa.

Kun lähdin tunnaria tekemään, minulla ei ollut minkäänlaista käsitystä millainen ohjelma on. Onko se humoristinen, vakava, mystinen vai jotakin muuta? Se tieto on tärkeä, sillä  ne kaikki vaikuttavat taas musiikkiin/äänimaisemaan. Itselläni jopa niinkin pieni seikka kun ohjelman värimäärittely vaikuttaa instrumenttivalintoihin! Lopulta sain raakaleikkauksen kahdesta jaksosta, joista sitten hahmottui suunnilleen millaiseen ohjelmaan musiikki tulee.

Näkemäni kahden ohjelman raakaleikkausten perusteella lähestyin kappaletta neutraalilla ja ”salaperäisellä” otteella (sillä jakso Juntusesta oli todella salaperäinen).

Instrumenttivalinnat tein siten, että valitsin tietyn ”klangin” omaavat soittimet. Eli suomeksi soittimet jotka luonnollisesti uppoavat biisin tunnelmaan ilman väkisin säveltämistä tms. Liian omituiset/iloiset soittimet olin karsinut pois ja  päädyin ei niin perinteisiin instrumentteihin valtavirtamusiikissa. Jäljelle jäivät soittimet kuten harppu, triangeli, viulu, hammondit ja pasuuna.

Alunperin kappaleesta tuli liiankin rikosleffamainen (Maria Kallio), mutta muuttamalla rytmi ja rumpupuolta kevyemmäksi sain tunnarin noiden kahden raakaleikkausten perusteella mieleisekseni. Harvoin kerrallaan onnistuu, mutta tässä tapauksessa kuvaustyhmä oli tyytyväinen ja tunnari oli siten valmis.

Tunnarin lisäksi tein noin kolmen minuutin mittaisen ”jamittelubiisin” pilkomalla tunnarin palasiksi. Sen tarkoitus oli antaa leikkaajalle mahdollisuus ripotella samaa linjaa noudattavaa musiikkia/äänimaisemaa pitkin ohjelmaa.

t. Gert

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti